nieuws

VLAM zet in 2016 in op nieuwe markten en streekproducten

Economie & Bedrijven

VLAM zet in 2016 in op nieuwe markten en streekproducten

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, heeft opnieuw een goedgevuld programma voor 2016 in petto. Nu de Russische grenzen gesloten blijven, zet ze nog meer in op de zoektocht naar nieuwe markten. In het binnenland kiest VLAM ervoor om ‘van bij ons’ nog sterker uit te spelen. Naast een nieuw kookplatform staan ook enkele nieuwe campagnes in de steigers.

Enkele jaren terug al maakte het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing  de strategische keuze om meer te investeren in exportpromotie, zónder de slagkracht van de binnenlandse acties te verminderen. De Russische handelsboycot, die sinds de zomer van 2014 voor onrust zorgt, bevestigde de noodzaak van exportpromotie. De resultaten hiervan tonen aan dat VLAM de juiste weg gevolgd is. In 2016 blijft het centrum daarom met verscherpte aandacht zoeken naar nieuwe opportuniteiten voorbij de grenzen van Europa.Dat uit zich onder meer in programma’s voor vlees, groenten & fruit en zuivel, waarbij de VLAM-programma’s voor de helft gefinancierd worden door Europa.

Europa, meer dan Frankrijk en Duitsland

Ook binnen Europa werkt VLAM verder aan het ontwikkelen van de bestaande markten en het zoeken naar nieuwe afzetgebieden. Sprekend hierbij is dat de regiomanager voor Duitsland nu ook de Noord- en Oost-Europese markt onder zijn hoede neemt. Ook de regiomanager voor Frankrijk breidt zijn actieterrein uit en zet vanaf 2016 de schouders onder Zuid-Europa. De focus blijft evenwel behouden op de kernmarkten Frankrijk en Duitsland.

Binnenland

Elk jaar zijn er wel enkele totaal nieuwe accenten in het actieprogramma van VLAM. Zo ook in 2016. De rundvleessector start in januari al meteen met de bekendmaking van het Generieke Lastenboek Rundvlees (GLR). Dit is een nieuw project dat gedragen wordt door de hele keten, van producent tot verkooppunt. Voor de bakkers ontwikkelde VLAM dan weer een plan voor de toekomst. Elke bakker vindt in het plan wel een geschikte piste die hem helpt om een antwoord te geven op de veranderende wensen van de klanten. De nieuwe melkcampagne tot slot breidt een naadloos vervolg aan de huidige campagne en zal voortaan vooral focussen op het ‘melkmoment’.

Accountmanagement en expertisecentra

Om al deze projecten goed te doen slagen, heeft VLAM de voorbije twee jaar een grondige transitieoefening uitgevoerd, waarvan het resultaat in 2016 op volle toeren komt. Met dit project wil het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing  haar dienstverlening blijven verbeteren. De kennis inzake communicatie, export, educatie, enz., die vroeger verspreid zat over de verschillende sectoren van VLAM, wordt voortaan gebundeld in slagvaardige expertisecentra die de accountmanagers, zijnde sectorspecialisten, ondersteunen. Dankzij deze beweging kunnen de experten hun kennis en ervaring maximaal delen met elkaar, waardoor VLAM nog meer diepgang creëert in de ondersteuning van de sectoren.

 
Reageer op dit artikel