nieuws

Omzet Lotus Bakeries groeit 18,3%

Economie & Bedrijven

Omzet Lotus Bakeries groeit 18,3%

In 2015 groeide de geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries met 18,3% tot 411,6 miljoen euro. De interne groei bedraagt 46,4 miljoen EUR of 13,3% en is grotendeels toe te wijzen aan de groei van de merkproducten. Voornamelijk de internationale groei van Lotus en speculoospasta, de groei van Lotus Dinosaurus en Lotus wafels waren belangrijk.

De verdere internationalisatie van Lotusspeculoos heeft een significante bijdrage geleverd tot de groei van Lotus Bakeries in 2015. Zowel in de Verenigde Staten als in het Verenigd Koninkrijk kon de distributie verder uitgebreid worden, waardoor Lotus speculoos voor steeds meer mensen beschikbaar en bekend wordt. Ook andere landen zoals China, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en tevens het netwerk van internationale commerciële partners konden een mooie groei voorleggen in Lotus speculoos.

Speculoospasta volgt groei

In lijn met de groei van Lotus speculoos is er een zeer sterke groei van Lotus speculoospasta. Dit is het gevolg van diverse factoren zoals de nieuwe verpakking en het blijvende succes van speculoospasta als ingrediënt in verschillende desserten zoals ijs, yoghurt en gebak. De groei beperkt zich niet tot een aantal landen, maar is algemeen; zowel in Europa als ver daarbuiten wordt speculoospasta steeds meer geapprecieerd.

Dinosaurus groeimotor

Ook Lotus Dinosaurus blijft een belangrijke groeimotor. In de thuismarkten Frankrijk en België komt de groei voornamelijk van de succesvolle introductie van ‘Dinosaurus gevuld’, de typische Dinosaurus koekjes met daartussen een laagje echte Belgische chocolade of vanille. Ook werden mooie stappen gezet in de verdere internationalisatie van Lotus Dinosaurus, zowel in Nederland, als in andere nieuwe markten zoals Tsjechië, Zweden en Israël.

De herlancering van de Luikse wafels vorig jaar in Frankrijk, met nieuwe verpakkingsformaten, zorgt voor een mooie omzetgroei. Ook de rebranding naar ‘Lotus Suzy’ in de Belgische markt was een succes.

Peijnenburg Zero

In augustus 2015 werd ‘Peijnenburg Zero’ op de markt gebracht, een nieuwe variëteit ontbijtkoek zonder toegevoegde suiker. Deze innovatie kon op veel bijval rekenen zowel van de retailers als van de consumenten en zorgde opnieuw voor groei in gesneden ontbijtkoek. Lotus Bakeries blijft investeren in ontbijtkoek, onder meer door de introductie van een nieuwe vershoudverpakking, al blijft de categorie in zijn geheel onder druk staan.

Reageer op dit artikel