nieuws

Agristo investeert 100 miljoen euro in productie‐uitbreiding

Economie & Bedrijven

Agristo investeert 100 miljoen euro in productie‐uitbreiding

Agristo zet met de aankoop van de voormalige bedrijventerreinen van Unilin in Wielsbeke, West-Vlaanderen, een grote stap in de uitbreiding van haar productiecapaciteit voor voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten. Het bedrijf investeert 100 miljoen euro in nieuwe productiegebouwen, opslagfaciliteiten en groenzones op een terrein van 25 hectare.

’De wereldwijde markt in diepgevroren aardappelproducten groeit sterk, wat zich eveneens vertaalt in een snelle groei van ons bedrijf. Hierdoor is de noodzaak aan uitbreiding momenteel zeer acuut’, vertelt Filip Wallays, commercieel directeur bij Agristo. ‘Door deze uitbreidingsmogelijkheden in Wielsbeke is een verdere groei van de productiecapaciteit in Harelbeke niet langer aan de orde. Wel zal er gekeken worden om de huidige site in Harelbeke zo goed mogelijk te integreren in de omgeving.’

De helft meer capaciteit

Met deze investering van 100 miljoen euro bevestigt het bedrijf haar groei en moet de capaciteit tegen eind 2017 met 50% verhogen. Agristo wil bij het invullen van deze site meteen ook toonaangevend zijn op het vlak van efficiëntie, duurzaamheid en ecologie en zal dus actief werk maken van verschillende duurzame ingrepen.

Werkgelegenheid

Deze uitbreiding van de productiecapaciteit zal ook heel wat extra tewerkstelling met zich meebrengen, en omwille van de sterke groei zal dit zowel in productie als ondersteunende diensten alleen maar toenemen. Momenteel telt het bedrijf een 450-tal medewerkers, en heeft het nog een 20-tal openstaande vacatures. Met de nieuwe productievestiging zullen hier nog eens 100 jobs bijkomen.

Ecologische voetafdruk

Agristo denkt ook aan zijn ecologische voetafdruk. Op de Nederlandse site in Tilburg wordt reeds gebruik gemaakt van multimodaal transport. Op 1 kilometer van de Agristo productievestiging in Nederland bevindt zich de Barge Terminal Tilburg (BTT), gelegen aan het Wilhelminakanaal. ‘Wij willen in de toekomst verder gebruik maken van deze duurzame transportstroom. Gezien de nieuwe terminal in Wielsbeke, zien we hierin alvast nog opportuniteiten, besluit Filip Wallays. Als alles goed gaat staat de aanvang van de werken gepland voor medio 2016.

Reageer op dit artikel