nieuws

Abdijbier Affligem wordt goed gesmaakt

Economie & Bedrijven

Abdijbier Affligem wordt goed gesmaakt

Heineken boekte in het eerste halfjaar meer winst dan verwacht. Het abdijbier Affligem blijft populair, vooral in Frankrijk, en scoorde een groei van minstens 10%, meldt De Tijd. In het premiumsegment werd 2,6% meer van het basismerk Heineken gedronken.

De sterkste organische groei haalde Heineken, in de regio Azië Stille Oceaan (+19,4%), maar ook op het Amerikaanse continent (+4,7%) en zelfs op de volwassen West-Europese markt (+2,3%) ging de Nederlanders brouwer er op vooruit.

Affligem

Het Belgische abdijbier Affligem wist ook meer consumenten te overtuigen, vooral bij de zuiderburen. De groei bedroeg minstens 10%. Hetzelfde verhaal geldt voor het Mexicaanse bier Sol Premium, dat goed scoorde in Brazilië. In het premiumsegment werd 2,6% meer van het basismerk Heineken geconsumeerd.

Minder goede resultaten

Minder succes boekte de Nederlandse bierbrouwerij in de regio ‘Afrika Midden-Oosten & Oost-Europa’, waar het verkoopvolume 1,2% daalde. Heineken noteerde volgens De Tijd een flauwe verkoop in Rusland en de grote Afrikaanse markt Nigeria. Dat dichtbevolkte land heeft sterk te lijden onder de lage olieprijs en koppelde in juni zijn munt los van de dollar. De Nigeriaanse munt daalde bijna 40% in waarde.

Meer omzet

De hogere volumes vertaalden zich in 2% meer omzet, 10,1 miljard euro en 10% meer bedrijfswinst (1,71 miljard euro). De operationele winstmarge verbeterde met 124 basispunten tot 16,9%. Opvallend is dat Heineken zijn nettowinst ziet halveren (-48,8%) tot 586 miljoen euro. Daar is een dubbele verklaring voor. In het eerste halfjaar van 2015 was de nettowinst aangedikt door een uitzonderlijke winst van 379 miljoen euro op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque. Dit jaar was er vooral een afboeking van 233 miljoen euro op Congolese activa. Heinekens brouwerij in Congo heet Bralima en telt zes productievestigingen. Het voornaamste product is het pilsbier Primus.

Vooruitzichten

Heineken bevestigt zijn vooruitzichten voor het hele jaar: organische omzet- en winstgroei en een verbetering van de operationele winstmarge met ongeveer 40 basispunten tegenover de prestatie in 2015. Voor de tweede jaarhelft kijkt de brouwer aan tegen een moeilijkere vergelijkingsbasis en toenemende negatieve impact van wisselkoersen.

Bron: De Tijd

 
Reageer op dit artikel