nieuws

Inge Arents, Flanders’ FOOD: “Geld maakt geld”

Economie & Bedrijven

Inge Arents, Flanders’ FOOD: “Geld maakt geld”

Flanders’ FOOD directeur Inge Arents ziet een belangrijke opdracht in het genereren van meer middelen voor onderzoek en innovatie binnen de agrovoedingsindustrie. Belangrijk is niet alleen meer engagement van bedrijven en onderzoeksorganisaties, maar ook meer risico’s durven nemen en meer geld op tafel leggen, zegt zij in een interview in VMT Food 3 voorafgaand aan de Roadshow. “Geld maakt geld.”

De ambitie van Flanders’ FOOD directeur Inge Arents (foto) is dat de voedingsindustrie zich uitbreidt tot een agrovoedingsindustrie, die in feite meer waard is dan het voorziene maximum van 500 duizend euro van de Vlaamse overheid voor de basiswerking en de huidige jaarlijkse reservering van twee miljoen euro voor projecten. “In vergelijking met de andere industriële sectoren in Vlaanderen is dit een aalmoes.”

Geld maakt geld

Arents is in het interview in VMT Food 3, voorafgaand aan de Roadshow van Flanders’ FOOD op 27 september, duidelijk hoe ze haar doel wil bereiken. “De komende jaren moet zo wel bij de bedrijven als de onderzoeksorganisaties, meer engagement komen om er samen voor te gaan, meer risico’s te nemen en meer geld op tafel leggen.” Bij succes zal volgens Arents blijken dat “geld geld maakt”.

Overheid volgt automatisch

Automatisch volgt dan ook de overheid die bereid zal zijn om te investeren in onderzoek en onderzoeksinfrastructuur, en als dat overheidsgeld er komt, volgen er weer bedrijven en blijft de bal rollen en ontstaat in Vlaanderen effectief een voedingsvallei die binnen Europa toonaangevend is.” Arents: “Van een euro subsidie moet minstens tien euro worden gemaakt en liefst 25 euro in de vorm van tewerkstelling en investeringen binnen de agrovoedingssector.”

De voorwaarde

De belangrijkste voorwaarde is volgens haar wel dat de agrovoedingssector een lange termijn denken verder in gang zet en onderzoekt waar de mogelijkheden liggen van onderzoek en innovatie.

Strategisch onderzoek, concrete oplossingen

Minstens even relevant voor Arents is dat universiteiten en andere onderzoeksorganisaties nog beter laten zien dat ze effectief via hoogstaand strategisch onderzoek erin slagen om tot concrete oplossingen voor de uitdagingen van de voedingsindustrie te komen, zoals geformuleerd in de strategische agenda voor de speerpuntcluster.

Kritische massa

Arents: “Net als SOC’s (Strategische Onderzoek Centra, red.) moeten we kunnen aantonen dat er voldoende kritische massa is bij onze onderzoeksorganisaties en voldoende adsorptiecapaciteit bij de bedrijven om met de resultaten iets te doen.” Het vroegere iMinds (nu gefusioneerd met Imec, red.) is voor haar een mooi voorbeeld van een organisatie waar strategisch onderzoek hand in hand gaat met effectieve innovatie en commercialisatie.

Lees het volledige interview in VMT Food 3 (verkrijgbaar tijdens Intrafood op VMT Food stand 671)

 
Reageer op dit artikel