nieuws

Transformatie Unilever sorteert effect: forse stijging nettowinst

Economie & Bedrijven

Transformatie Unilever sorteert effect: forse stijging nettowinst

Het in de lente van 2016 ingezette ‘Connected 4 Growth’-plan van Unilever werpt zijn vruchten af. De nettowinst nam in het eerste half jaar van 2017 met 22% toe tot €3,3 miljard. Knorr droeg daar als grootste foodmerk flink zijn steentje aan bij.

Ook de omzet groeide met 5,5% tot €27,7 miljard. “De transformatie van Unilever in een compitatiever en meer winstgevend bedrijf wordt versneld”, zegt topman Paul Polman tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Een paar dagen nadat concurrent Kraft-Heinz zijn overnamebod op Unilever terugtrok, kondigde Unileverbaas Paul Polman aan versneld aandeelhouderswaarde te creëren.

Unilever zal daarom nog meer inzetten om de winstgevendheid te verbeteren. Dit moet voorkomen dat beleggers ontvankelijk worden voor een hoger overnamebod in de toekomst. Ook het in 2016 gestarte plan ‘Connected 4 Growth’-plan draagt bij aan de goede cijfers: het sorteert eerder dan verwacht effect, aldus Polman. “C4G maakt onze business nog flexibeler, minder complex en zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren op veranderende consumententrends”, vertelt Polman.

Knorr

Bij het onderdeel voeding deed vooral Knorr, Unilevers grootste voedingsmerk, het goed. Het merk speelde in op tekorten aan voedingsstoffen van consumenten in sommige landen en de trend dat steeds meer mensen snel een maaltijd op tafel willen hebben.

Becel

Maar ook de nieuwe geïntroduceerde margarines met speciale plantaardige oliën, zoals de reeks van Becel met walnoot en amandelolie, avocado en kokos, presteerden goed. Ook toonden consumenten belangstelling voor 100% plantaardige margarines. Vooral in opkomende markten was sprake van hogere verkopen, terwijl de verkopen in ontwikkelde markten stabiel bleven.

Magnum en Ben & Jerry’s

Door innovaties springen ijsmerken Magnum en Ben & Jerry’s er bovenuit. Maar ook Cornetto doet het naar behoren. Onder dit merk lanceerde Unilever glutenvrije en veganistische ijsjes. Met het aanbieden van Solero’s met minder van 50 calorieën speelt Unilever in op het groeiende gezondheidsbewustzijn onder consumenten.

Door achterblijvende consumentenvraag blijft Europa voor Unilever een lastige markt. Vooral de achterblijvende verkopen van margarines drukte de algehele groei in dit werelddeel.

Reageer op dit artikel