nieuws

Colruyt koopt eigen bioboerderij

Economie & Bedrijven

Colruyt koopt eigen bioboerderij

Met de aankoop van 25 ha biogronden van bioboerderij Het Zilverleen in Alveringem wil Colruyt Group de Belgische, lokale productie van biogroenten – alsook haar eigen bevoorrading daarin – helpen verzekeren. Daarnaast past deze beslissing ook in de ambitie van Colruyt Group om nieuwe duurzame samenwerkingsmodellen en partnerschappen in de landbouw en agrovoedingssector op te zetten.

De eigenaars van het Zilverleen, Marleen Masson en Jean-Pierre Mouton, waren al belangrijke leveranciers van Colruyt Group: ongeveer 70% van hun biogroententeelt wordt vandaag te koop aangeboden bij Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet. Het koppel was op zoek naar een overnemer. Jean-Pierre Mouton, voormalig eigenaar van Het Zilverleen: “We willen vooral dat ons werk voor de uitbating van onze biogronden kan verdergezet worden. Met hun duurzame visie op landbouw verzekert Colruyt Group voor dit bedrijf een mooie toekomst in de biologische teelt.”

Bio-Planet

Met Bio-Planet (foto) heeft de retailer een mooie uitvalsbasis voor een aanbod aan bioproducten. Stefan Goethaert, Algemeen Directeur Colruyt Group Fine Food en verantwoordelijke voor de landbouwstrategie van Colruyt Group, verklaart: “Het Zilverleen is een unieke opportuniteit: 25 hectare aanpalende biolandbouwgronden. Dat is een ideale uitvalsbasis voor een rijke teelt aan biogroenten. Door hierin te investeren kunnen we helpen verzekeren dat deze grond ook bestemd blijft voor de bioteelt”.

Nieuwe samenwerkingsmodellen in de agrovoedingssector

De aankoop kadert ook in de ambitie van Colruyt Group om nieuwe duurzame samenwerkingsmodellen en partnerschappen in de landbouw en agrovoedingssector op te zetten. “We staan open voor nieuwe samenwerkingsvormen in de keten. Met meerdere schakels indien nodig, meer direct met producenten als het kan. Voor ons kadert dit in onze wil om duurzaam te ondernemen, ook in en met de agrovoedingssector. Het Zilverleen wordt een voorbeeld van een ‘lerend partnerschap’ in de praktijk, en toont onze verdere wil aan om onze verantwoordelijkheid mee op te nemen in het verder verduurzamen van de agrovoedingssector”, aldus Goethaert.

Aardappelproject

De retailer is hier niet aan zijn proefstuk toe: de retailer sloot in het verleden al rechtstreekse partnerschappen af om nieuwe appelsoorten te ontwikkelen. Momenteel loopt er ook een Belgisch aardappelproject in een nauwe samenwerking met de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen. Daarbij planten 9 telers aardappelen aan voor een totale bruto-oogst van 5000 ton. Die worden in 78 Colruyt-winkels aangeboden onder twee referenties van het huismerk. Transparantie, vertrouwen en waardengedreven ondernemerschap zijn basisvoorwaarden om een dergelijke duurzame samenwerking uit te kunnen bouwen.

 

Reageer op dit artikel