nieuws

Zuid-Korea is vierde belangrijkste exportmarkt

Economie & Bedrijven

Zuid-Korea is vierde belangrijkste exportmarkt

De Zuid-Koreaanse markt toont veel groeipotentieel voor de Belgische voedingsindustrie. De export kreeg de afgelopen jaren duidelijk een duwtje in de rug door het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea.

Op vier jaar tijd verdubbelde de omzet op deze markt tot 155 miljoen euro. Dit maakt van Zuid-Korea de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Van 24 tot 28 maart vergezellen een 20-tal bedrijven uit de agro-voedingssector HKHH Koning Filip en Koningin Mathilde op staatsbezoek naar Zuid-Korea.

Diversifiëring

Het aanbod van Belgische producten op de Koreaanse markt diversifieert ook. Naast de klassieke exportkampioenen – de Belgische bieren en chocolade – doen ook Belgische zuivelproducten, koekjes, meel en mout, verwerkte groenten en fruit en zoetwaren het goed. Vlees was tot 2018 ons belangrijkste exportproduct. In reactie op de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest, legde Zuid-Korea echter een importban voor Belgisch varkensvlees op.

Vertrouwen winnen

De Zuid-Koreaanse consument is zeer begaan met zijn gezondheid en kritisch rond geïmporteerde voeding. “Dat merkten we bijvoorbeeld toen ze zowel na de fipronil-crisis als na het uitbreken van de Afrikaanse varkenspest hun markt onmiddellijk afsloten”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “We gaan daarom tijdens het staatsbezoek met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” het imago van Belgische voeding en dranken in Zuid-Korea versterken en de groei verder stimuleren.”

Grootste industriële investeerder

“De hoge kwaliteit van Belgische voeding en dranken boezemt ook kritische consumenten vertrouwen in. Om die kwaliteit te blijven waarborgen, zet onze sector sterk in op innovatie”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “In 2017 werd de Belgische voedingsindustrie de grootste industriële investeerder van het land. De innovatieclusters Flanders’ FOOD en Wagralim zijn hierbij als drijvende kracht belangrijke partners.”

Reageer op dit artikel