nieuws

Voedings-en winkelgewoontes veranderen: met welke 3 trends moet de voedingsmiddelenindustrie rekening houden?

Economie & Bedrijven

Mensen veranderen de manier waarop ze eten, drinken, boodschappen doen. Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Een groeiend aantal consumenten koopt tegenwoordig voedingsmiddelen en maaltijden online. Wat zijn de drie belangrijkste trends waar de voedingsmiddelen industrie in de toekomst rekening mee moet houden?

Voedings-en winkelgewoontes veranderen: met welke 3 trends  moet de voedingsmiddelenindustrie rekening houden?

’s Werelds grootste voedingsmiddelenbeurs Anuga bestaat bijna honderd jaar. In die tijd veranderde er veel in de wereld van voeding. Maar de laatste tijd lijkt het wel extra snel te gaan, vooral als het gaat om digitalisering. Niet voor niets wordt in debatten de toekomst van de fysieke supermarkt regelmatig ter discussie gesteld.
Tijdens een persconferentie van Anuga in juni in Amsterdam besprak trendwatcher Christopher Sanderson de drie belangrijkste trends in de voedingsmiddelenindustrie.

Anuga 2019, Europäische Fachpressekonferenz, Amsterdam: Christopher Sanderson, Mitbegründer & CEO, The Future Laboratory / Anuga 2019, European Trade Press Conference, Amsterdam: Christopher Sanderson – Co-founder & CEO, The Future Laboratory

1. Gezonde gemaksvoeding

Consumenten zoeken steeds meer de letterlijke connectie tussen voeding en gezondheidszorg. Gezond eten kan immers helpen om bepaalde ziektes te voorkomen.
Supermarkten spelen daar op in. Saunderson verwijst naar de Basics Market in Portland gevestigd nabij een gezondheidscentrum. De nadruk in deze winkel ligt op koken, gezonde voeding en gezondheidseducatie gericht om de gezondheidssituatie van patiënten te verbeteren.

Ook duiken er steeds meer lunchrooms op die zich richten op slow food, waar bezoekers even kunnen onthaasten.
Aan lokale gemakswinkels ( corner stores) gaat de gezondheidstrend niet voorbij. Zij bieden in toenemende mate verse gezonde tussendoortjes zoals salades en maaltijden. Online bestellen is hier ook mogelijk. Een voorbeeld van zo’n winkel is de Choices Market in het Amerikaanse Denver.
Supermarkten verkopen niet alleen maar producten. Ze geven gepersonaliseerd voedingsadvies en service op dit gebied aan hun klanten. Het Amerikaanse retailbedrijf Kroger doet dit met een speciale app om ze gezondere keuzes te laten maken.

 

Maar het draait niet alleen maar om gezonde gemaksproducten maar ook om duurzaamheid. Biologische en verantwoorde inkoop zijn twee belangrijke trend.

2. Koolhydraten revival

Mede door nieuw wetenschappelijk bewijs kijken restaurants en merken anders tegen koolhydraten aan. Een grote studie gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschrift de Lancelet toont aan dat diëten met veel en weinig koolhydraten de mortaliteit verhogen. Matigen lijkt dus nu de nieuwe trend.

Daarom ligt de focus nu op de kwaliteit van de koolhydraten en hoe fabrikanten de producten maken. De Peruviaanse bakkerij Andina Panaderia richt zich bijvoorbeeld op langzame fermentatie tijdens het broodbakproces. Of wat te denken van chef-kok Missy Robbins die in Brooklyn, New York een restaurant opende dat handmatig traditionele pasta maakt.

Ook is er meer aandacht om consumenten te vertellen over de voordelen van koolhydraten. Zo zond de BBC onlangs een programma van een uur uit waarin de mythes rondom dit bestanddeel werden doorgeprikt.

3. Connected Kitchens

Niet de woonkamer, maar de keuken verandert steeds meer in de centrale plek in de woning. Steeds meer keukenapparatuur staat met elkaar in verbinding om het leven van de bewoners te vergemakkelijken. De afzuigkap van het merk Haier heeft bijvoorbeeld een scherm dat in verbinding staat met alle andere Haier apparaten in het huis.
Wat verder opvalt is dat ‘Assistents’ zoals die van Google en Apple geïntegreerd worden in keukenapparatuur. Producent Gourmia integreerde de Google Assistent in vijf van zijn nieuwe producten om ze gebruiksvriendelijker te maken. Whirlpool deed iets soortgelijks alleen dan door de Yummly app te verbinden met zijn slimme ovens. De app nam gebruikers op die manier stap-voor-stap mee in recepten.

Het verbinden van keukenapparatuur zorgt ook voor minder voedselverspilling. De Smarters’ FridgeCam, een speciale camera, gebruikt bijvoorbeeld beeldherkenning en kunstmatige intelligentie om houdbaarheidsdata in de koelkast in de gaten te houden en suggesties te doen voor recepten.
De Samsungs’s Family Hub 3.0 koelkast bevat de Meal Planner app die met recepten komt gebaseerd op de houdbaarheidsdata van producten en de voorkeuren van de gebruikers van de koelkast.

Wat moet de voedingsmiddelenindustrie nu doen?

De meeste consumenten vinden boodschappen die fabrikanten afgeven over gezondheid, voedsel en voeding verwarrend. Leid consumenten in hun zoektocht en begrip door het vertellen van gelaagde verhalen rondom smaak, gemak en gezondheidsfactoren, vertelt Sanderson.

Ook is het van belang om functionele voedingsmiddelen om te zetten in verhalen die de zintuigen prikkelen. Breng daarom smaak- en sensorische ervaringen op één lijn met de voedingsvoordelen, stelt de trendwatcher. “Praat dus over ingrediënten als bijzondere ervaringen.”

Wat betreft koolhydraten vindt Sanderson het belangrijk dat de mythes worden doorgeprikt die de ronde doen. Positioneer de voedingsstof daarom als positief. “Van koolhydraten moet je genieten in plaats van uitsluiten.”

Voor consumenten is het nodig om hen de voordelen van technologie uit te leggen. “Technologieën in de ‘connected kitchen’ maken ons leven niet alleen gemakkelijker ze gaan ook nog eens voedselverspilling tegen.”

Reageer op dit artikel