nieuws

Accijnsverhoging op frisdranken verhoogt grensaankopen significant

Economie & Bedrijven

In 2018 kochten de Belgen voor 91 miljoen euro aan waters en frisdranken over de grens, ofwel +15,6 % ten opzichte van 2017. De verdubbeling van de accijnzen op 1 januari 2018 tot 11,92 cent per liter, speelt volgens VIWF hierbij een cruciale rol.

Accijnsverhoging op frisdranken verhoogt grensaankopen significant

“Hoewel we hiervoor op voorhand hadden gewaarschuwd, stellen we vast dat het fiscale beleid van de overheid de consument stimuleert naar het buitenland te gaan om aan de ‘gezondheidstaks’ te ontsnappen”, benadrukt aldus Etienne Gossart, voorzitter van VIWF, de federatie van de Belgische producenten van water en frisdranken.

“Sinds 2015 zijn de accijnzen op frisdranken meer dan verdrievoudigd. Deze fiscale maatregel tast de koopkracht aan van de consument en bedreigt de competitiviteit van de Belgische producenten. En de staatskas verliest meer dan 40 miljoen euro aan inkomsten uit btw, verpakkingsheffing en accijnzen.”

Grensaankopen stegen met 15,6 % 

Cijfers van het onderzoeksbureau GfK tonen aan dat de grensaankopen voor water en frisdranken sinds de verhoging van de accijnzen op frisdranken op 1 januari 2018 met 15,6 % zijn gestegen. Gossart: “We hadden al een gelijkaardig fenomeen vastgesteld bij de invoering van de verpakkingsheffing in 2004 en bij de invoering van de ‘gezondheidstaks’ in 2016, maar nog nooit was het verschil zo groot. De verdubbeling van de accijnzen in 2018 was ook veruit de grootste prijsstijging als gevolg van het fiscale beleid van de overheid.”

Steeds meer gezinnen steken de grens over

Niet minder dan 30 % van de Belgische gezinnen koopt minstens éénmaal per jaar voeding en drank in het buitenland. En ze doen het ook steeds vaker, want gemiddeld genomen kopen Belgen 9 maal per jaar in het buitenland!

En voor niet-alcoholische drank is de reden eenvoudig: door de opeenstapeling van taksen kan de prijs van water en frisdrank tot twee maal zo duur zijn als over de grens in Frankrijk en Nederland.

Daarom dringt de VIWF er bij de toekomstige regeringen op aan het fiscale beleid te herzien zodat de bedrijven competitief kunnen blijven en ook verder investeren in eigen land.

Prijzenobservatorium bevestigt 

In zijn Jaarrapport voor 2018 berekende het Prijzenobservatorium dat de inflatie voor de frisdranken als gevolg van de indirecte belastingen 6,6 % bedroeg in plaats van 2,7 % zonder deze indirecte belastingen.

Voor de volledige categorie van de niet-alcoholische dranken bedroeg de inflatie 2,9 % (i.p.v. 1,3 % zonder fiscale maatregelen).

Het prijsstijgingstempo voor mineraalwater, frisdranken en sappen versnelde van 1,3 % in 2017 tot 3,8 % in 2018. De consument betaalde in 2018 opvallend meer voor limonade (6,6 %). Vanaf 1 januari 2018 werd de zogenaamde suikertaks op “water met toegevoegde suiker of andere zoetstoffen” verhoogd.”

Reageer op dit artikel