nieuws

VLIZ: Aquacultuur veelbelovend en uitdagend

Economie & Bedrijven

De huidige consumptie van visserij- en aquacultuurproducten op wereldniveau bedraagt nagenoeg 20,2 kg per persoon per jaar. Om in het jaar 2050 dezelfde hoeveelheid proteïnen uit vis, schaal- en schelpdieren te halen, is een een verdubbeling van de aquacultuurproductie nodig.

VLIZ: Aquacultuur veelbelovend en uitdagend

Aquacultuur is momenteel verantwoordelijk voor 55% van het aquatische voedsel dat voor menselijke consumptie wereldwijd wordt verhandeld. Dit cijfer moet volgens de voorspellingen van de FAO tegen 2030 groeien tot 62%, zo onder meer is te lezen in de Vis- en Zeevruchtengids (200 pag.’s) van Ethic Ocean, een Franse milieu-organisatie, VLIZ, het Vlaams Instituut voor de Zee in Oostende en ILVO.

Etnic Ocean staat in voor de jaarlijkse actualisering van de gids met de meest recente wetenschappelijke gegevens over de status van de stocks. Het VLIZ en het ILVO staan in voor de Nederlandstalige/Belgische bewerking van de gids en tweetalige website (www.zeevruchtengids.org en www.guidedesespeces.org).

Vooral import in België

In België zijn alle aquacultuurproducten samen goed voor een kwart van de totale consumptie van visproducten. De Belgische nationale aquacultuurproductie bedraagt amper 82 ton per jaar, zodoende wordt zowat alles geïmporteerd. Volgens de gids gaat het vooral om zalm, pangasius, paling, mosselen en tropische garnalen. Frankrijk is, na Spanje, de tweede grootste verbruiker van aquacultuurproducten, met een derde van de totale Europese consumptie.

Veelbelovende sector

Aquacultuur lijkt een veelbelovende sector voor het garanderen van de menselijke voedselvoorziening, maar hiervoor moet de sector nog talrijke uitdagingen overbruggen op zowel ecologisch als economisch en sociaal vlak. Talrijke parameters dienen in acht genomen te worden om aan de vereisten van een duurzame productie te voldoen. De Vis- en Zeevruchtengids geeft een mooi veelomvattend overzicht (vanaf pag. 179).

Strategieën en richtlijnen voor goede praktijken zorgen voor het minimaliseren van de milieu-impact en voor een verantwoorde en duurzame viskweek.

Marktpositie verschilt sterk per land

De marktpositie van aquacultuurproducten verschilt sterk van land tot land. Toch is er volgens de Vis- en Zeevruchtengids een zekere trend zichtbaar, zowel in Europa als wereldwijd:
• een terreinwinst voor aquacultuurproducten, zowel in volume als in marktaandeel;
• een grotere beschikbaarheid van aquacultuurproducten, door het ontwikkelen van kweekpraktijken in alle delen van de wereld;
• het aanbod van wilde vis, schaal- en schelpdieren kan de stijgende vraag naar eiwitten van mariene oorsprong niet meer volgen;
• de groeiende kwaliteit van aquacultuurproducten en de steeds strengere controles;
• een positievere houding van bepaalde professionele visaankopers (ook steeds meer restaurateurs) tegenover aquacultuurproducten, vooral omwille van de regelmaat in het aanbod;
• steeds meer ecogelabelde aquacultuurproducten in het aanbod, bijvoorbeeld: Aquaculture Stewardship Council (ASC), biogarantie, GLOBALG.A.P. en Global Aquaculture Alliance (GAA).

ILVO schrijft volgende editie

Tot nu toe waren het VLIZ en ILVO die samen zorgden voor de redactie met jaarlijkse updates. In een ‘Memorandum of Understanding’ dat in juli is ondertekend, belooft ILVO om de taak vanaf nu alleen op zich te nemen.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel