nieuws

Anuga 2019: niemand kan nog om plant-based ‘vlees’ heen

Economie & Bedrijven

Insectenburgers en ‘hybride’ vleesproducten stalen de show tijdens Anuga 2019 in Keulen. De grootste foodbeurs ter wereld toonde dit jaar bovendien veel plantaardige producten. Juist in de vleeshal.

Anuga 2019: niemand kan nog om plant-based ‘vlees’ heen

Te midden van prachtig uitgestalde vleesproducten, op een beurs waar exposanten trots en vol passie vleeswaren snijden, kan een groepje start-ups dat vleesalternatieven aanbiedt, nauwelijks alle geïnteresseerden te woord staan. De belangstelling op deze Anuga 2019 in Keulen, van 5 tot en met 9 oktober, heeft bewezen dat de vleescategorie niet meer alleen uit vlees bestaat.

Krekelrepen, insectenburgers en plantaardig

Op één beginnend bedrijf na promoten alle start-ups hier krekelrepen, insectenburgers en plantaardige producten. Het bedrijf dat worsten bakt waarin wél vlees verwerkt is, heeft als enige geen geïnteresseerden voor de stand staan, als de verslaggever van Vleesmagazine hier de eerste keer voorbij loopt.  Later, als de worstjes van kalfsvlees, truffel, Parmezaanse kaas en olijven gebakken zijn, komen bezoekers toch ook op deze start-up af.

Tien trends

Plant-based en duurzamer willen consumeren, is een van de tien trends die vanuit de beursorganisatie is opgemerkt. Veel Anuga-exposanten houden zich daar inderdaad mee bezig. Andere trends zijn: de vraag naar ‘avontuurlijke’ smaken, interesse in de herkomst van het product, vezels en de keuze voor kleine, nieuwe spelers.

Vegetarisch

Ook Nederlandse exposanten gebruiken de Kölnmesse-vloer om hun vegetarische producten te promoten. Zo is de stand van Zwanenberg nauwelijks zichtbaar door de grote displays met ‘groene’ Kips-producten en vegetarische Unox-worst. En ook Vion en Van Loon Groep hebben vegetarische producten op een onmisbare plek in de stand liggen.

FiftyFifty

In hal 6.1 staat de Nederlandse vleesleverancier Jan Zandbergen. De fabrikant heeft een prominente plek gereserveerd voor zijn FiftyFifty-producten: 50 procent vlees, 50 procent groente. FiftyFifty is door Anuga bekroond met een top10-plek van beste productinnovaties.

Laurens Zandbergen, aanwezig op de beursstand, zegt meer kans te zien in hybride vleesproducten dan in krekelburgers en andere insectenalternatieven. ‘De consument wil dat niet. In deze vorm is het heel gemakkelijk om extra groente en minder vlees te eten’, aldus Zandbergen. ‘Je eet de FiftyFifty Sla-Vink of Boon-Stam alsof het een gewoon stukje vlees is, dus met aardappels en groente, bijvoorbeeld.’

De Nederlandse consument gaat steeds meer bekend raken met plantbased en hybride vlees. Momenteel ligt hybride vlees bijvoorbeeld al bij Coop en steeds meer producten bestaan voor zo’n 30 procent uit groente.

Kwaliteit en herkomst

Toch kunnen Anuga-bezoekers met liefde voor vlees ook aan hun trekken komen. Niet in de eerste plaats omdat er alsnog drie beurshallen voor zijn gereserveerd: hal 5.2, 6 en 9. Exposanten stallen prachtige stukken vlees uit van – naar het lijkt – topkwaliteit. Ze snijden ter plekke plakjes vleeswaren om bezoekers te laten proeven. Verder delen ze tapas uit. Anderen laten zien dat kwaliteitsvlees verwerkt kan worden in kant-en-klaarmaaltijden of dat producten extra proteïnerijk gemaakt kunnen worden: Sportworst.

Herkomst van belang

Bij de beursstands in Keulen gaat het ten slotte opvallend veel over de herkomst van het product. De keten moet duurzaam en zichtbaar zijn van de consument. Smaken en afkomst zijn authentiek en herkenbaar. Consumenten zijn ‘connected to the plate’, ze willen weten wat zij eten. Ook op het gebied van vlees.

Bron: Vlees Magazine

Reageer op dit artikel