nieuws

Voedingssector prominent aanwezig op Anuga 2019

Economie & Bedrijven

VLAM is samen met 37 exporteurs van Belgisch vlees, zuivel, pluimvee en konijn aanwezig in drie paviljoenen van de Anuga, van 4 tot 9 oktober. Totaal staan 202 Belgische bedrijven op deze voedingsbeurs in Koelnmesse.

Voedingssector prominent aanwezig op Anuga 2019

Van 4 tot 9 oktober 2019 is de wereldwijde voedingssector weer te gast op de voedingsvakbeurs Anuga in Koelnmesse in Keulen, Duitsland. In Vlaanderen speelt de voedingssector traditioneel een belangrijke rol in de economie van Vlaanderen. Zo voerden Vlaamse exporteurs in 2018 voor 328 miljard euro aan goederen uit. Zo’n 11,7% van deze export betreft agrovoedingsproducten. De producten zijn zowel bestemd voor de buurlanden als landen ver(der) weg. VLAM voert zowel in binnen- als buitenland promotie voor Vlaamse agrovoedingsproducten.

 

Voedings-en winkelgewoontes veranderen: met welke 3 trends moet de voedingsmiddelenindustrie rekening houden? (Bericht VMT Food 13 juni).

Rund- en varkensvlees: kwaliteit en service op maat

In 2018 produceerde België 1,07 miljoen ton varkensvlees, waarvan 816.609 ton geëxporteerd werd. De belangrijkste klanten voor Belgisch varkensvlees zijn Duitsland (36%) en Polen (26%).

De Belgische productie van rund- en kalfsvlees bedroeg in 2018 277.000 ton. De Belgische export van deze vleescategorie was goed voor een volume van 200.166 ton. 71% van de Belgische export was bestemd voor de buurlanden, met Nederland (34%) op kop, gevolgd door Frankrijk (20%) en Duitsland (17%).

Service, kwaliteit, versheid en een hoog rendement zijn de troeven van de Belgische vleesleverancier. Maatgesneden Belgisch vlees leent zich daarbij perfect tot de meest uiteenlopende toepassingen. 25 Belgische vleesleveranciers staan op Anuga op hun vertrouwde stek onder de koepel van Belgian Meat Office in hal 6, stand E10. Bezoekers worden er getrakteerd op verfijnde gerechten die de Brusselse hotelschool Coovi ter plaatse bereidt.

Zuivel: Belgische productie en export in de lift

De Belgische zuivelproductie kent een opwaartse tendens te danken aan de stijgende volumes van verwerkte melk. België produceert in toenemende mate heel wat gefermenteerde melk (251 miljoen liter in 2018, een stijging met 22%) en melkerijboter (60 547 ton in 2018, een groei van 9%). Ook melkpoeder (bijna 225 000 ton in 2018, +7%) kent een stijging van de geproduceerde volumes, waarvan een deel is bestemd voor de productie van hoogwaardige ingrediënten voor babyvoeding en de levensmiddelenindustrie. De productie van consumptiemelk stijgt eveneens. Alle categorieën samen zijn goed voor 849 miljoen liter. De toename van 0,6% tegenover 2017 is voor rekening van magere en volle melk.

De Belgische export van zuivel volgt de productiestijging en zit ook in de lift. In 2018 exporteerde België meer dan 2,3 miljoen ton zuivelproducten, goed voor een waarde van bijna 4 miljard euro. De belangrijkste exportproducten, uitgedrukt in waarde, zijn boter en melkvet, kaas en zuivelbereidingen. Buurlanden Nederland (aandeel 24% in 2018), Frankrijk (20%) en Duitsland (13%) zijn de belangrijkste afzetmarkten voor België en hun interesse groeit. Ook heel wat landen buiten de EU (samen goed voor een marktaandeel van 16% in 2018) nemen vlot Belgische zuivelproducten af. Algerije en Indonesië staan in de top-10 van afzetmarkten.

Op de zuivelstand van VLAM zijn vier Belgische exporteurs aanwezig (Hal 10, 031G): Belgian Butter Design, Inex, Kaasbrik en Olympia.

Belgisch pluimvee: gegeerd bij buurlanden en in Afrika

België wordt gekenmerkt door een voortdurende stijging van de pluimveeproductie, in 2018 was de veestapel maar liefst 18% groter dan in 2017. Het aantal slachtingen in België bedroeg vorig jaar 305 miljoen kippen.

De Belgische export van pluimveevlees kent over het algemeen een stijgende tendens, goed voor een exportvolume van 557 131 ton in 2018. Kippenvlees is hierbinnen ons belangrijkste product met buurlanden Frankrijk en Nederland traditioneel als belangrijkste afzetmarkten. Op een derde plaats volgt Ghana, waarnaar de Belgische export doorheen de jaren sterk gestegen is. In 2018 voerde België 55 472 ton pluimveevlees uit naar Ghana, goed voor een aandeel van 10% in de Belgische export van pluimvee. Het VK en Duitsland vervolledigen de top 5 van Belgische afzetmarkten, waarbij vooral Duitsland steeds meer Belgisch kippenvlees afneemt (+16% ten opzichte van 2017). Naast Ghana zijn ook andere markten, voornamelijk Afrikaanse, sterk geïnteresseerd in Belgisch kippenvlees. DR Congo, Congo en Gabon nemen doorheen de jaren steeds meer product af. Het aandeel derde landen steeg over een periode van 10 jaar dan ook met 11 procentpunt.

Voor pluimvee zijn zes Belgische bedrijven aanwezig op Anuga (Hal 9 – C41): Calibra, Cooreman, Klaasen & Co, Nollens, Paas Food Industries en Van-O-Bel.

Belgisch konijnenvlees populair in buurlanden en China

De Belgische export van konijnenvlees is al jaren vrij stabiel, goed voor 5 102 ton in 2018. Frankrijk, Nederland en Duitsland zijn de belangrijkste afzetmarkten met een gezamenlijk aandeel van 83%. Opvallend is dat ook China steeds meer Belgisch konijnenvlees vraagt en zo op de vierde plaats komt, goed voor 384 ton in 2018 of 9% aandeel in de totale Belgische export van konijnenvlees.

Twee Belgische exporteurs van konijnenvlees vinden onderdak op de VLAM-stand (Hal 9 – C41): Lonki en Van Assche.

 

 

Reageer op dit artikel