nieuws

Brouwerij Huyghe verviervoudigt omzet in China

Economie & Bedrijven

Tijdens de Chinese handelsmissie ondertekent brouwerij Huyghe in Sjanghai een nieuw 3-jarig exclusiviteitscontract voor Delirium  Vandergeeten.

Brouwerij Huyghe verviervoudigt omzet in China

Op woensdag 20 november zal brouwerij Huyghe tijdens een officiële ceremonie – in aanwezigheid eveneens van Marc Vinck, de Belgische ambassadeur in China, en Paul Lambert, Consul-Generaal in Sjanghai –  een nieuw 3-jarig contract ondertekenen met Vandergeeten. Door zich nog langer te verbinden aan deze lokale specialist wil brouwerij Huyghe nog verder groeien op de Chinese markt, die de afgelopen jaren een enorme groei kende. Met een verwachte omzet van 11 miljoen euro dit jaar is China voor Huyghe de tweede grootste exportmarkt geworden, na Frankrijk. Huyghe was al sinds 2008 actief op de Chinese markt, maar sinds de ondertekening van het eerste exclusiviteitscontract met Vandergeeten – in 2016 – ging het de brouwerij helemaal voor de wind.

Het volume steeg tussen 2016 en 2019 van 8000 hectoliter naar meer dan 30.000 hectoliter, bijna een vervierdubbeling! En dit jaar zal de brouwerij in China een (verwachte) omzet realiseren van 11 miljoen euro, een verdubbeling versus vorig jaar.  

Ook andere regio’s

Patrick van Leijsen, export manager bij brouwerij Huyghe en deelnemer aan de handelsmissie, verduidelijkt: “De afgelopen jaren lag de focus vooral op Bejing en Sjanghai, maar de komende jaren willen we ook groei realiseren in de andere regio’s.  Samen met onze partner Vandergeeten zulen we ook meer gaan inzetten op off trade kanalen om ook via die weg verder te groeien.”

Yu Xiaoning, General Manager bij Vandergeeten Sjanghai, zegt daarop: “Deze strategische samenwerking biedt ons de kans om onze positie als belangrijkste distributeur van premium Belgische speciaalbieren in China nog te versterken.”

Alain De Laet, CEO van de brouwerij, voegt er nog aan toe: “Het is onze ambitie om de komende jaren telkens met 20% verder te groeien. Als we die omzetgroei kunnen realiseren, zal het niet lang duren eer China onze allergrootste exportmarkt wordt. En we verwachten dat in hun zog ook de rest van de Aziatische markt nog zal groeien. We zien de toekomst dus bijzonder hoopvol tegemoet.”

Delirium Tremens Paneel

Strategische merken

Vandergeeten richt zich vooral op de distributie van de strategische merken Delirium, La Guillotine en Averbode. Maar de brouwerij werkt in China ook samen met 3 andere distributeurs voor de verdeling van andere bieren uit haar portfilio: trade fair en glutenvrij bier Mongozo, de Fruli fruitbieren en Sint-Idesbald. Vooral de fruitbieren doen het ook bijzonder goed op de Chinese markt.

Prinselijke handelsmissie

Op 17 november reist een prinselijke handelsmissie onder leiding van HKH prinses Astrid naar China af. De prinses wordt bijgestaan door Didier Reynders, Pieter De Crem, Jan Jambon, Willy Borsus, en Pascal Smet, en in hun zog een ruime delegatie bedrijven die nog meer voet aan wal willen krijgen op de Chinese markt.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel