nieuws

Bio valt steeds meer in de smaak

Ingrediënt & Product

Supermarkten en bioketens hebben, volgens Comeos, een totaal marktaandeel van maar liefst 92% in de verkoop van bio.  De totale bestedingen van bioproducten zijn in 2018 met 15% gestegen ten opzichte van 2017. Voor de verse bioproducten is dat zelfs met 18%.

Bio valt steeds meer in de smaak

Het marktaandeel bio voor verse producten bedraagt vandaag 4%. Vooral in Wallonië kiest de consument voor bio (6%) en dat is goed nieuws volgens Dominique Michel, CEO van Comeos: “We zien ook de opkomst van de ‘convenience’ stores in de steden die uitgebreid ruimte vrijmaken in de rekken voor de bioproducten.”

Verdubbeling marktaandeel

In 2011 bedroeg het aanbod maar de helft van wat we vandaag in de rekken vinden. Groenten, fruit en zuivel zijn vandaag de meest verkochte bioproducten.  “Er wordt verwacht dat vooral de verkoop van biologische zuivelproducten in de nabije toekomst fors zal toenemen,” aldus de CEO van Comeos.

Inspanningen van ketens

De ketens zullen in de toekomst ook verdere inspanningen leveren om de belangen van de landbouwers te behartigen en een vlotte samenwerking te verzekeren. Zo willen een aantal retailers samen met landbouwers en molenaars een platform oprichten om meer Belgische biobloem te produceren en in de winkelrekken te krijgen. “Het is een win-winsituatie voor beide partijen”, besluit Michel: “De boer is zeker van zijn afzetmarkt, maar ook de handelaar weet dat hij voldoende stock zal hebben”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels