nieuws

Bedrijfsexperten helpen KU Leuven-studenten zoeken naar het gat in de markt

Marketing & Consument

KU Leuven Campus Geel organiseert voor het eerst de Innovation Academy. Specialisten van bedrijven zoals Griffith Foods, Lutosa of McCain delen hun expertise met de masterstudenten Biowetenschappen, optie Voedingsindustrie. Doel is het voor de derde keer in de wacht slepen van de Ecotrophelia award.

Bedrijfsexperten helpen KU Leuven-studenten zoeken naar het gat in de markt

“Bedenk een nieuw voedingsmiddel met een beperkte ecologische impact.” Dat was kort en bondig de boodschap waarmee professor Johan Claes zijn studenten Industriële Ingenieurswetenschappen in de Voedingsindustie op de KU Leuven-campus in Geel na hun eerste lesdag naar huis stuurde. “En kom ons in december het product tonen waarmee jullie de wereld gaan veroveren.”

De deelnemende bedrijven zijn Griffith Foods, i-Propeller, Lutosa, Colruyt Group, McCain, Taura en KBC.

Op woensdag 11 december stellen de studenten tijdens een pitchcafé hun innovatieve producten en concepten voor. 

“Manier van kijken”

“Innoveren is een manier van kijken. En die kan je leren”, zegt Lieve Jans, Marketing Director bij Lutosa, een van de deelnemende bedrijven. “We leren de studenten zich in te leven in de doelgroep en op zoek te gaan naar onvervulde behoeftes. Dit is een ander soort oefening dan het oplossen van een wiskundig of scheikundig vraagstuk.”

Doelgerichte aanpak

“Een succesvolle productontwikkeling is geen toevalstreffer. Het is het resultaat van een doelgerichte aanpak”, vult Ingrid Boonen aan, R&D Manager bij Griffith Foods. “We helpen de studenten om creatief te denken, zonder daarbij uit te komen bij al te gekke en onhaalbare voorstellen.”  En bij Griffith Foods weten ze hoe dat moet. Het bedrijf maakt marinades voor vlees, of peper en zout-mengelingen voor chips en nootjes, kortom: de dingen die ons voedsel smaak geven.

R&D is het hart van het bedrijf

“De R&D-afdeling is het hart van ons bedrijf”, vervolgt Ingrid Boonen. “Wij zijn daarom voortdurend op zoek naar ingenieurs die niet alleen goed technisch geschoold zijn, maar ook beschikken over een aantal soft skills. Als we daaraan kunnen bijdragen, bijvoorbeeld via deze Innovation Academy, dan doen we dat graag. Het is mooi meegenomen dat door deze workshops, de studenten ons leren kennen als een dynamisch en innovatief bedrijf. Zeker in deze tijden met een schaarste aan hooggeschoolde technische profielen op de arbeidsmarkt.”

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel