nieuws

Sortering van de flessen grootste pijnpunt

Technologie & Techniek

Sortering van de flessen grootste pijnpunt

Het statiegeldsysteem voor glazen flessen is volgens VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector, een goed systeem om herbruikbare flessen terug bij de producenten te krijgen. Producenten kiezen echter om commerciële redenen steeds vaker unieke types flesjes en bakken op de markt, wat de retourstromen erg complex en duur maakt.

Dat blijkt uit de projectresultaten van ‘Empty Logistics’ dat VIL heeft uitgewerkt in samenwerking met acht bedrijven en verenigingen: AB InBev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola European Partners Belgium, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics en Retail Partners Colruyt Group.

Logistieke flow

De logistieke flow van flessen met statiegeld van verkooppunt tot DC verloopt zeer goed omdat deze mee lift met andere retourstromen. Het leeggoed uit deze stromen halen, zou deze retourstromen minder efficiënt maken. De retourstroom van DC naar producent verloopt minder optimaal, als gevolg van bijvoorbeeld promotieacties en de verkoop van seizoensgebonden dranken.

Producenten kampen hierdoor vaak met een onbalans tussen volgoed leveringen en leeggoed ophalingen. Transport consolidatie, waarbij proactief extra leeggoed opgehaald wordt, kan hiervoor een oplossing bieden.

Grootste pijnpunt

Het grootste pijnpunt van het statiegeldsysteem blijft de sortering van de flessen. Door de grote diversiteit aan soorten flessen en bakken hebben vooral verkooppunten veel werk met de sortering. Het sorteren is een manueel, tijdrovend en foutgevoelig werk. De verkooppunten geven onvermijdelijk fouten door aan de producent, waardoor die gemiddeld 2 à 3 % van de teruggebrachte leeggoedflessen niet meer kan gebruiken omdat de flessen een afwijkende vorm of bedrukking hebben. Ook de vele verschillende statiegeldwaarden maken het systeem erg complex.

Standaardisatie

“Standaardisatie zou de logistieke kosten sterk kunnen doen dalen”, aldus Eva Gezels, projectleider VIL. “Een reductie van het aantal types flessen en het aantal statiegeldtarieven, zoals voorgesteld in het rapport van dit project, kan de logistieke flow van leeggoed een stuk overzichtelijker en efficiënter maken. Belastingen en accijnzen duwen producten richting herbruikbare verpakkingen maar houden geen rekening met standaardisatie.”

Geen draagvlak voor centraal dienstverleningsmodel

Een centraal dienstverleningsmodel, met een derde partij tussen de producent en de retailer vindt in België geen draagvlak op grote schaal. Uit de testen die VIL uitvoerde bij brouwerij AB InBev en Het Anker blijkt dat het percentage fout gesorteerde flessen erg klein (lager dan 3 %) was. Alleen wanneer een aanzienlijk deel van de sorteerkost bij de retailers en bij de drankenhandels uitgespaard kan worden is het mogelijk om een rendabel centraal leeggoedsorteersysteem uit te bouwen.

Reageer op dit artikel