nieuws

Consument gaat herkomst vlees na met smartphone

Technologie & Techniek

Consument gaat herkomst vlees na met smartphone

Consumenten die bij Carrefour ambachtelijk Belgisch varkensvlees kopen, kunnen voortaan met een eenvoudige scan met de smartphone de herkomst van dit vlees uitlezen, een primeur in België. De retailer komt zo tegemoet aan de steeds groter wordende vraag van de consument naar transparantie in de voedselketen. Bovendien fungeert de app als een echt communicatiekanaal.

Carrefour bundelde hiervoor zijn krachten met de Vinçotte. De keuringsorganisatie ontwikkelde samen met een Belgische start-up een digitale traceerbaarheidsoplossing voor Carrefour. De Farm-to-Shop oplossing maakt gebruik van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces.

Blockchain

Deze code kan vervolgens met elke type smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product zou willen nagaan. De consument krijgt zo voor het eerst toegang tot kwaliteits- en auditdata die op vraag van Carrefour reeds gedurende 15 jaar zorgvuldig door Vinçotte worden opgeslagen en beheerd. Deze data worden bovendien ook opgeslagen in een blockchain zodat de integriteit van deze gegevens gewaarborgd wordt over een langere periode.

“Dankzij deze nieuwe webapplicatie (app) kan de consument niet alleen meteen de origine en verwerkingsstappen van zijn product nagaan, hij kan er ook zeker van zijn dat deze data steekproefsgewijs geverifieerd werden en dus ook betrouwbaar zijn”, zegt Jill Soels, Product Manager voor de applicatie bij Vinçotte.

Communicatiekanaal

Bovendien fungeert de webapp als een echt communicatiekanaal. Na het scannen van de QR-code, komt de consument op de webpagina terecht, waar hij met één druk op de knop recepten voor dit product kan terugvinden en eveneens opmerkingen of eventuele klachten over het product kan indienen. De vragen komen rechtstreeks toe bij de klantendienst van Carrefour, die zo snel mogelijk een antwoord kan verschaffen en gericht kan ingrijpen indien er zich daadwerkelijk een probleem voordoet.

Bevoorradingsketen

“Dankzij de applicatie zullen de betrokken actoren bovendien sneller en met nog meer accuraatheid kunnen reageren op mogelijke problemen in de bevoorradingsketen, waardoor de algemene voedselveiligheid beter gewaarborgd wordt”, legt Marco Croon, CEO van Vinçotte, uit.

Primeur in België

Volgens Carrefour is er opdit moment is er geen enkele andere Belgische retailer die een oplossing gebruikt die traceerbaarheid en blockchain combineert, laat staan een oplossing die gerichte klantenfeedback toelaat. Carrefour en Vinçotte zijn dan ook erg trots op deze primeur. In een eerste fase wordt het systeem vanaf deze week toegepast op het ‘Varkensvlees van Weleer’ van de ‘Kwaliteitsketen Carrefour’. Andere productlijnen volgen al in het eerste kwartaal van dit jaar. 

 

Reageer op dit artikel